|
Rookie
|
 |
« skrivet: mars 17, 2008, 15:17:22 » |
|
Jag är i behov av hjälp från forumets frankrikeresande fiskare. Ska plugga höstterminen i Annecy, Haute-Savoies huvudstad som jag har förstått ligger skapligt till när det gäller närheten till Alperna. När jag är där vill jag naturligtvis fiska och undrar om någon har koll på området? Hur långt från staden finns det skapliga öring och harr strömmar exempelvis? Finns det annan intressant fisk? Vad kostar fiskekorten? Är det naturlig fisk eller p&t? Hur lång är säsongen? Är i desperat behov av hjälp!
/alex
|
|
|
|
|
Loggat
|
Väger och fotar inget utan fiskar nog bara för det mentala behovet...
|
|
|
Superpuppan
Medlem
|
 |
« Svara #1 skrivet: mars 17, 2008, 16:50:13 » |
|
Åkte igenom förra veckan. Strömmar finns det. Vad de innhåller vet jag inte. Däremot finns det mycke fiskare. Mest med kastspön, har jag sett.. Dock verkar de meta.
Sjöarna var dessutom fyllda med fiskare i olika jollar (förra lördagen)..
Andra vet nog mer!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Vilma
|
 |
« Svara #2 skrivet: mars 17, 2008, 17:51:34 » |
|
Det är inte en slump att fransmännen gång efter annan spöar skiten av andra nationer i flugfiskeVM så där finns fantastiskt mycket rinnade vatten. Till de flesta vatten löser du ett statligt fiskekort och sen är det bara att fiska, men vissa delar av älvarna kan nog vara svårare att komma åt. I ditt fall kan du börja söka i Jura-bergen en cirka tio mil från Annecy, då har du att göra ett tag. Här är lite länkar: http://www.jurapeche.com/http://www.gobages.com/report/newspro.php3http://www.unpf.fr/http://www.clubfishfrance.com/Älvar som Loue,Doubs och Ain är fantastiska att fiska och ofta mycket krävande Fiskade bla fyra kvällar i Sorgue i Provence och fick en!!! Harr men såg mycket fisk som var otroligt petiga, 0,10 i tafsspets och krokstorlek 22-24 och lååånga tafsar. Har själv inte kommit så långt som till Jura än men det kommer, har släkt i Nyon lite norr om Geneve.
|
|
|
|
|
Loggat
|
shit pomfritt! Där rök tafsen
|
|
|
Plupp
Medlem
|
 |
« Svara #3 skrivet: mars 28, 2008, 17:44:48 » |
|
Var på veckorsemester med familjen i Nice i sommras, då passade jag på att kolla upp den lilla älven Breil, som rinner längs med och över den italienska gränsen.
Det var en otroligt fin liten älv som låg i botten på en djup ravin med kristallklart vatten och forsar och små hålor efter varandra. Älven var med i ett "fiske på resan" reportage i AOF, och av vad som stog där, och vad jag upplevede, så är fisken inte så stor på den franska sidan pga hårt fisketryck. Däremot om man tar sig till den Italienska delen av älven som är mycket mer svårtilgänglig så ska det vara bättre storlek på fisken.
Jag själv fiskade i älven i kanske 2.5 timmar, fick 4 öringar, den största var väl kanske 30 cm, men det var en rolig kamp i den lilla, ganska hårt strömmande delen där jag fick den.
När jag gick längs med älven såg jag flera fiskar runt 40cm, som såg ut som de hade ränder, ungefär som en aborre, fast de var mer gyllengula. Jag trodde det var vad dom i AOF kallade för flodbarb, som tydligen skulle konkurrera ganska hårt med öringen. Men när jag fick upp den första öringen såg jag att den hade sina prickar koncentrerare till ränder på sidan, kamoflage mot den fläckiga botten, så troligtvis var de fiskar jag såg tidigare också öring.
Även om fisket kanske inte var det allra bästa kan jag verkligen rekommendera älven då den låg så fint och vattnet var kristallklart.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sebbe aka Flugkungen_91
|
 |
« Svara #4 skrivet: april 06, 2008, 10:26:14 » |
|
Måste testas ska till nice v.26. Hur lång tid tar det att åka från Nice till Briel.
|
|
|
|
|
Loggat
|
((((FLUGKUNGEN_91´S fiskedagbok)))) Flugdängarn från Bästkusten
|
|
|
endorfinslaven
Medlem
|
 |
« Svara #5 skrivet: maj 15, 2008, 05:20:35 » |
|
Var på veckorsemester med familjen i Nice i sommras, då passade jag på att kolla upp den lilla älven Breil, som rinner längs med och över den italienska gränsen.
Det var en otroligt fin liten älv som låg i botten på en djup ravin med kristallklart vatten och forsar och små hålor efter varandra. Älven var med i ett "fiske på resan" reportage i AOF, och av vad som stog där, och vad jag upplevede, så är fisken inte så stor på den franska sidan pga hårt fisketryck. Däremot om man tar sig till den Italienska delen av älven som är mycket mer svårtilgänglig så ska det vara bättre storlek på fisken.
Jag själv fiskade i älven i kanske 2.5 timmar, fick 4 öringar, den största var väl kanske 30 cm, men det var en rolig kamp i den lilla, ganska hårt strömmande delen där jag fick den.
När jag gick längs med älven såg jag flera fiskar runt 40cm, som såg ut som de hade ränder, ungefär som en aborre, fast de var mer gyllengula. Jag trodde det var vad dom i AOF kallade för flodbarb, som tydligen skulle konkurrera ganska hårt med öringen. Men när jag fick upp den första öringen såg jag att den hade sina prickar koncentrerare till ränder på sidan, kamoflage mot den fläckiga botten, så troligtvis var de fiskar jag såg tidigare också öring.
Även om fisket kanske inte var det allra bästa kan jag verkligen rekommendera älven då den låg så fint och vattnet var kristallklart.
Deras Zebraöring ? 
|
|
|
|
« Senast ändrad: maj 15, 2008, 05:29:28 av endorfinslaven »
|
Loggat
|
|
|
|
Plupp
Medlem
|
 |
« Svara #6 skrivet: maj 26, 2008, 23:12:22 » |
|
Måste testas ska till nice v.26. Hur lång tid tar det att åka från Nice till Briel.
Det tar inte lång tid, max 2 timmar med bil. Vet inte om det går att ta sig dit med buss eller tåg, det går ju endel tåg längs med medelhavet. Enligt artikeln i AOF ska dock fisket vara bättre på den Italienska delen av älven, men det ska tydligen vara väldigt krångligt att skaffa fiskekort där p.g.a den italienska byråkratin.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
PA
|
 |
« Svara #7 skrivet: maj 27, 2008, 07:16:38 » |
|
Öringen du fått måste varit Marmorata som har planteras in ifrån italien eller en egen liknande stam. Mvh P-A
|
|
|
|
|
Loggat
|
Puss på dig tokfan!!!
|
|
|
|
Isoperla
|
 |
« Svara #8 skrivet: maj 27, 2008, 07:59:58 » |
|
Öringen du fått måste varit Marmorata som har planteras in ifrån italien eller en egen liknande stam. Mvh P-A
Tror inte det, även om jag inte är säker, det är nog en form av vanlig öring. Sag bilder i nagot fiskereportage fran Frankrike, med det beskrivna utseendet. De sag i alla fall inte som Marmoratas.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
PA
|
 |
« Svara #9 skrivet: maj 27, 2008, 21:53:36 » |
|
Tror inte det, även om jag inte är säker, det är nog en form av vanlig öring. Sag bilder i nagot fiskereportage fran Frankrike, med det beskrivna utseendet. De sag i alla fall inte som Marmoratas.
Så det finns fler som är marmorerade? Trodde att marmorata(marmorerade=strimmiga randiga) var ett samlingsnamn på alla dom öringstammar som har ränder istället för prickar. Dom finns ju i podalen, österrike, gamla jugoslavien, marocko och Tunisen vad jag vet och nu också då i frankrike. Mvh P-A
|
|
|
|
|
Loggat
|
Puss på dig tokfan!!!
|
|
|
|
Isoperla
|
 |
« Svara #10 skrivet: maj 28, 2008, 08:16:22 » |
|
Så det finns fler som är marmorerade? Trodde att marmorata(marmorerade=strimmiga randiga) var ett samlingsnamn på alla dom öringstammar som har ränder istället för prickar. Dom finns ju i podalen, österrike, gamla jugoslavien, marocko och Tunisen vad jag vet och nu också då i frankrike. Mvh P-A
Öringarna i Franrike är inte marmorerade som en marmorata , randiga skulle man kunna säga. Riktiga marmoratas finns förvrigt bara i Adria omradet (S.trutta marmoratus). De andra är bara variationer av S.trutta och betecknas inte ens som en underfamilj.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
PA
|
 |
« Svara #11 skrivet: maj 28, 2008, 17:11:18 » |
|
Öringarna i Franrike är inte marmorerade som en marmorata , randiga skulle man kunna säga. Riktiga marmoratas finns förvrigt bara i Adria omradet (S.trutta marmoratus). De andra är bara variationer av S.trutta och betecknas inte ens som en underfamilj.
Alla dom där gamla underfamiljerna är väll passe nu förtiden? T.ex Salmo Trutta Fario som bäcköring hette förut finns ju inte längre till exempel. Vet du varför dom räknas som en egen underfamilj förutom mönstret? Mvh P-A
|
|
|
|
|
Loggat
|
Puss på dig tokfan!!!
|
|
|
|
Isoperla
|
 |
« Svara #12 skrivet: maj 28, 2008, 19:32:48 » |
|
Alla dom där gamla underfamiljerna är väll passe nu förtiden? T.ex Salmo Trutta Fario som bäcköring hette förut finns ju inte längre till exempel. Vet du varför dom räknas som en egen underfamilj förutom mönstret? Mvh P-A
Har kollat lite: Dom har tydligen problem att klassificera marmoratan , Robert Behnke skriver bla: "Some contemporary European classifications treat the marble trout as a subspecies, S trutta marmoratus. Such a classification is in agreement with modern evolutionary classification , but it is unsatisfactory because it ignores the fact that marmoratus and trutta coexisted over a broad area and both mainatinded their separate identities. The marble trout is an example of one evolutionary line within S. trutta evolving morphological and life history differences at a more rapid rate than other evolutionary lines". Tidigare har tydligen biologer betraktat marmoratan som egen art och da hade den benämningen Salmo Marmoratus. Behnke skriver pa ett annat ställe: "Based on genetic data merble trout is virtually indistingusihable from some forms of S. trutta ." Pa ett tredje ställe skriver han: "The marble trout is a alas a valid biological species because it historically occured together with brown trout without hybridization. "Det verkar dock vara fel, eftersom det är just sadana problem de har eller har haft i Slovenien. Jag vet inte om det gjort mig mycket klokare, det finns sadana som menar att det du skrev är rätt och andra som menar att det jag skrev om underart är rätt och nagra som menar att det är en art. Blev nog ännu mer förvirrad, sedan jag läste pa. Annars kan jag rekommendera Behnkes bok angaende lax och öring i nordamerika, de som jag aterger ovan kommer fran kapitlet ang. Brown Trout. Isoperla
|
|
|
|
« Senast ändrad: maj 28, 2008, 19:45:29 av Isoperla »
|
Loggat
|
|
|
|
|
PA
|
 |
« Svara #13 skrivet: maj 28, 2008, 19:47:28 » |
|
Man blir alltid mer förvirrad ju mer man läser, det är ju hela meningen med Universitetsutbildningar.  Eftersom dom kan skapa fertila hybrider så är dom ju samma art i allafal det kan vi ju kallt konstatera då det är artbegreppets innebörd.  Att vissa stammar av S.Trutta är så lika S.Marmoratus när man analyserar DNA är ju ett klart tecken på att min teori stämmer. Men förr i tiden (60-talet) så började man att jämföra Isoenzymer som är ett väldigt trubbigt verktyg om man jämför med DNA sekvensering eller southern blotting. Innan det så jämförde man bara utseende och då kan man ju förstå att dom gav den ett eget underarts namn. Marmoratan har ju en viktig egenskap som man inte får glömma dom blir förbannat stora fort!!!!  Det är mycket viktigare än artnamn.  Mvh P-A
|
|
|
|
|
Loggat
|
Puss på dig tokfan!!!
|
|
|
|
Isoperla
|
 |
« Svara #14 skrivet: maj 28, 2008, 20:58:06 » |
|
Eftersom dom kan skapa fertila hybrider så är dom ju samma art i allafal det kan vi ju kallt konstatera då det är artbegreppets innebörd.  Mvh P-A Men hur är det da egentligen med cuttbow ? Det är ju en korsning mellan strupnsittöring och regnbage och den är ju tydligen fertil, ända klassificeras regnbage och strupsnittsöring som separata arter. Mvh, Isoperla
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|