|
Upstream
|
 |
« Svara #15 skrivet: maj 08, 2008, 23:21:58 » |
|
De flesta positiva resultat vid C&R försämras, drastiskt, om hullingförsedda krokar används. De försämras också om fisken lyfts en längre tid ur vattnet. 30 sekunder har jag hörts användas som en tumregel, hur vetenskaplig den är vet jag inte. Däremot ökar dödlighet också om man lyfter fisken i stjärten/huvudet bl.a på grund av att inälvorna skadas.
O.E.U
|
|
|
|
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 23:32:47 av Upstream »
|
Loggat
|
I fish because the voices in my head tell's me to. Stenkullen, 100 meter från Säveån.
|
|
|
double action
Medlem
|
 |
« Svara #16 skrivet: maj 08, 2008, 23:31:34 » |
|
Olika svar från olika utredningar alltså. Man kanske borde börja fiska gädda hullingslöst då? Det blir ju betydligt enklare att kroka av och trots allt sätter man ju tillbaks de allra flesta och skulle man tappa en så är det väl inte hela välden heller... Fisk som jag inte vill väga och sitter bra krokade brukar jag försöka kroka av i vattnet, det måste ju vara det allra bästa.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
schiz
|
 |
« Svara #17 skrivet: maj 09, 2008, 00:31:44 » |
|
Jag fiskar väldigt sällan efter just gädda, men jag fiskar alltid hullinglöst så länge jag inte glömt bort att nypa av den, och det är mest för att det är så mycket enklare att kroka av fiskarna enkelt och förhållandevis skonsamt, antar jag.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Upplands v
|
|
|
|
Magnus Uhr aka sasse
|
 |
« Svara #18 skrivet: maj 09, 2008, 07:13:39 » |
|
Just C&R på gädda är nog i 9/10 inga problem. Inte ens om de sitter i gälar eller dyl. Har fått gäddor med gälräfsor hängade utanför som har lägt, gäddor med stora hål i, gäddor uatn fenor mm.
Gäddan tål väldigt mycket stryk. Riktigt kallt gillar dock inte slemskiktet.
Detta med att hänga dem eller ej tro jag inte på heller. Tänk på att Bogagrippen används mycket på ställen där det är enbart C&R.
Men som allt hantering av fisk, snabba kort, ev rekord så blötfisken eller ha en säck/ikea kasse som blöts, sedan tillbaka. Fiskarna klarar sig generellt ganska länge över ytan.
Dock är nystigen lax + harr väldigt känsliga har jag märkt.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Rasmus
|
 |
« Svara #19 skrivet: maj 09, 2008, 09:33:24 » |
|
Kanske den hade tappat allt blod under fajten, det händer ibland... (Ibland sitter kroken flera ställen under fajten så även om kroken sitter till ex. ytligt kan den ha suttit djupare när fisken tog)
|
|
|
|
|
Loggat
|
Kanske mitt Svenska inte är så bra, men...
|
|
|
double action
Medlem
|
 |
« Svara #20 skrivet: maj 09, 2008, 12:16:54 » |
|
Jag tror inte heller att man skadar ryggen eller nervbanorna av att lyfta en fisk i käken. Nerverna i ryggen är ganska flexibla eftersom en fisk nästan kan böja sig 180 grader. Det skulle nog krävas att fisken blir ett antal cm längre av lyftet för att skada nerverna... Man får väl provdra en liten gädda och se vi vilken belastning den dör... 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Upstream
|
 |
« Svara #21 skrivet: maj 10, 2008, 00:11:29 » |
|
Jag tror inte heller att man skadar ryggen eller nervbanorna av att lyfta en fisk i käken. Nerverna i ryggen är ganska flexibla eftersom en fisk nästan kan böja sig 180 grader. Det skulle nog krävas att fisken blir ett antal cm längre av lyftet för att skada nerverna... Man får väl provdra en liten gädda och se vi vilken belastning den dör...  Det du pratar om försigår i vatten. I luft väger inälvor och annat lite annorlunda. O.E.U
|
|
|
|
|
Loggat
|
I fish because the voices in my head tell's me to. Stenkullen, 100 meter från Säveån.
|
|
|
|
Magnus Hammarström
|
 |
« Svara #22 skrivet: maj 10, 2008, 00:51:43 » |
|
Det du pratar om försigår i vatten. I luft väger inälvor och annat lite annorlunda.
O.E.U
Precis! plus att vi snackar större fisk här, visst kraftigare ryggrad m m men dom blir riktigt tunga när dom kommer upp ur vattnet. Största dom hade i testet från SLU var väl på ca 7 kg, skaplig gädda men det skulle va intressant att ha haft med större gäddor(10+) och sett före och efter lek hur resultatet hade slagit ut då. Extremt svårt provfiske att göra, massor av faktorer som måste tas in i beräkningarna. och det måste ske under en lång tid för att få in dom.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Time is precious. Spend it fishing
|
|
|
|
Jakob Lundgren (hinkraka)
|
 |
« Svara #23 skrivet: maj 10, 2008, 09:23:26 » |
|
Ett perspektiv kan väl vara att en vuxen människa sägs väga ungefär 6-7kg i vatten... (fick jag alltid höra när man skulle göra livräddarprov i skolan och så iaf) och uppe på land väger samma över 70kg... inte riktigt samma proportioner, men vette sjutton om det är långt ifrån!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Magnus Hammarström
|
 |
« Svara #24 skrivet: maj 10, 2008, 10:54:37 » |
|
Ett perspektiv kan väl vara att en vuxen människa sägs väga ungefär 6-7kg i vatten... (fick jag alltid höra när man skulle göra livräddarprov i skolan och så iaf) och uppe på land väger samma över 70kg... inte riktigt samma proportioner, men vette sjutton om det är långt ifrån!
Hört precis samma sak  och en fisk som har en simblåsa som gör den ännu lättare. så proportionerna är nog ganska lika ändå 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
01 Hakan
Medlem
|
 |
« Svara #25 skrivet: maj 10, 2008, 12:00:53 » |
|
Inför ett nytt begrepp "smash and grab" (regnbågsfiske) 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Two things in life are obvious, flyfishing and sex, and could you drink a good whisky at same time life would be wonderful.
|
|
|
|
Magnus Hammarström
|
 |
« Svara #26 skrivet: maj 10, 2008, 12:20:23 » |
|
Inför ett nytt begrepp "smash and grab" (regnbågsfiske)  Ja det är kul det oxå 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
jlindengren
|
 |
« Svara #27 skrivet: maj 11, 2008, 09:45:24 » |
|
Olika svar från olika utredningar alltså. Man kanske borde börja fiska gädda hullingslöst då? Det blir ju betydligt enklare att kroka av och trots allt sätter man ju tillbaks de allra flesta och skulle man tappa en så är det väl inte hela välden heller... Fisk som jag inte vill väga och sitter bra krokade brukar jag försöka kroka av i vattnet, det måste ju vara det allra bästa.
Ja, absolut. Jag har nupit ner hullingen på alla mina krokar. Man tappar faktiskt mindre fisk utan hulling eftersom de krokas bättre. Jag provade att köra krokarna genom tröjan för att snabbt se om jag glömt någon hulling. Det hade jag; den kroken fick inte igenom tröjan; hullingen stoppade den...
|
|
|
|
|
Loggat
|
Född 1962, bor i Göteborg.
|
|
|
|
Jakob Lundgren (hinkraka)
|
 |
« Svara #28 skrivet: maj 11, 2008, 21:58:01 » |
|
Jag gjorde en ofrivillig C&R på en rejäl gädda idag. Nu inte i samma storlek som trådstartaren, men jag och ögonvittnet tyckte väl att den såg ut att vara en 70cm åtminstone. Det var tills den bet av tafsen, den fräcke fan! =)
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|